Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

torsdag 10 maj 2018

Omtumlande båtfärd med lerskädda!

Eftersom havet låg stilla passade sambo Karin och jag på att köra vår "takräcksbåt" från vinterförvaringen i Haverdal till Tjuvahålan. Det hade setts många tumlare i Laholmsbukten så vi hade gott hopp om att få se några av dessa små söta valar. Första gänget dök upp norr om Tylön och snart dök det upp ytterligare grupper. Vi bedömde att vi såg minst trettio tumlare fördelat på fyra-fem grupper. Helt fantastiskt vad tumlaren har blivit vanlig på senare tid!

Vi prövade att fiska mellan Tylögrund och Tyludden. driften var ju minimal men efter en stund fick Karin upp en rödspätta och strax därefter hade jag en på kroken. Sedan landade vi några skrubbor och sandskäddor. Karin fick en lite större rödspätta kring 4 hg.

Sedan dog fisket ut en stund så vi fikade. Vid nästa pill så gjorde jag ett litet mothugg och konstaterade att det satt en mindre fisk kroken. När jag fick upp den i båten så reagerade jag på att den såg ut som en avlång sandskädda och hade en märkligt stor mun. Så jag lät Karin ta en bild på den, mätte den till 23 cm och släppte sedan tillbaka den i havet.

Jag skickade bilden till son Arvid som direkt svarade att det var en lerskädda! Och därmed hade jag fångat min art nr 50! 


När det börjat mörkna testade jag lite lysfiske från land i Tjuvahålan. Mitt mål var att äntligen få min nemesis oxsimpa, men tyvärr var det lågt vatten så det blev bara två rötsimpor.

1 lerskädda, 23 cm
1 rödspätta
5 skrubbor, 3 hg, 3 hg
6 sandskädda
2 rötsimpa

63 poäng

HG

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar