Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

måndag 2 januari 2017

Katastrofen i Koster!

Som en avslutning på 2016 tänkte jag försöka bocka av en sista art uppe i Koster.

Fisket planerades till mellandagarna men det skulle visa sig att allt var emot oss.

Först så varnas det för storm och oväder. När det närmar sig visar det sig att det kan gå på Onsdagen då det ska vara så gott som vindstilla.

Adam som skulle hängt med vågar dock inte och hävdar att det kommer gå för mycket gammal sjö.

Jag får då leta runt bland Sveriges artnördar och hittar Rasmus Bäcklund som gärna hänger med.

Ett par dagar innan är jag i Göteborg och firar jul och kommer då på att jag inte bytt till vinterdäck på trailern.

Ringer min bror som snällt åker för att lösa problemet.

Någon timme senare ringer han tillbaka och frågar vem fan som har mätt de fälgarna, de passar ju inte!

SAT..!

Börjar jaga runt efter nya däck och kommer på att Adam har ju en trailer och det visar sig att det är samma mått.

Dagen därpå spenderas med att sno Adams däck och allt verkar vara i sin ordning.

Så är det dags. 03:30 drar jag upp till Göteborg för att plocka upp Rasmus och sedan vidare mot Koster.

Väl framme börjar vi lasta i fiskegrejerna när en pickup kommer insladdandes med en arg gubbe bakom ratten.

Han börjar gorma om att vi försöker stjäla båten och vi svarar att vi ska fiska.

-Mitt i natten?!? Utbrister gubben.

Klockan var sju på morgonen…

Efter en pratstund kom han på att jag hört av mig i förväg för att tala om att vi kommer och lånar rampen så han önskar oss ett snabbt lycka till och ger sig av.

Vet inte om man ska vara vidskeplig eller inte men bara en minut efter hans ”lycka till” händer följande.

Jag börjar backa ner båten när Rasmus påpekar att jag inte fällt upp motorn.

Hoppar ut och lyfter upp motorn, *KLICK*

Vad va de för ljud?

Aja. I med båten, parkera bilen och vi puttrar snabbt ut med elmotorn för att inte skada propellern på bensinmotorn.

Väl på säkert djup fäller jag ner motorn och ska dra igång den.

Noterar en slang som ligger löst.

Tittar på motorn.

HELVETE!!!!

Klicket jag hörde var bränsleanslutningen som knäcktes.

Extra anslutning ligger hemma i garaget, silvertejp la jag av i garaget, buntband la jag av i garaget.

Närmsta biltema ligger 15 mil bort.

Efter lite funderande hittar jag lite begagnad silvertejp på min håv.

Men anslutningen är inte slät så jag får tälja till den lite.

Då smätter en bensinindränkt plastbit upp i ögat på mig varav lite sitter kvar än idag.

Lyckas få rent runt kopplingen och lyckas även få hyfsat tätt med tejpen.

Och som ett mirakel startar motorn. Vi jublar högt och börjar åka utåt när jag kommer på att jag borde fälla upp elmotorn när jag kör.

Sagt och gjort och under tiden som jag fipplar med elmotorn så dör bensinarn för att jag inte ger den någon gas.

Vi kämpar länge och väl men lyckas inte få igång den igen och till sist lossnar slangen igen.

I med elmotorn och kör sakta ut mot djuprännan.

Vi kommer ut och kan fiska men vi kan inte direkt åka runt som vi hade tänkt. Utanför Kosteröarna ligger havet blankt.

Från 200 metes djup kommer vitling, sandskädda och svart smörbult på mina grejer. Rasmus tar en art jag suktar efter nämligen pirålen.

Men inget spektakulärt visar sig under dagen.

Fram på eftermiddagen börjar det blåsa lite och vi bestämmer oss för att röra oss tillbaka innan batteriet dör vilket det gjorde efter bara någon minut.

Ekolodet går på 12V så jag plockar ut det batteriet och kan köra en liten stund till innan även det är tomt. Ca 2 km kvar när årorna åker fram och Rasmus utbrister att det var inte detta han tänkte sig när jag frågade om han ville fiska i koster.

Efter en låååååång stund i motvind lyckas vi se rampen och beslutar oss för att ge upp och åka hem.

En lång dag som bara kan sammanfattas som ren katastrof och misär.

Mina sista fiskar för året blev en vitling en sandskädda och en svart smörbult.

5p

Skitfiske!

Andy




2 kommentarer:

  1. Säker på att Adam inte gömt en banan i båten?

    SvaraRadera
  2. Måste vart så...glömde nämna att vinschen på trailen gick sönder med.

    SvaraRadera