Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

fredag 9 september 2016

Grässnälla!

Två nya arter på en och samma dag för två snubbar som redan har över 90 arter i Sverige? 

Är det möjligt?? -Ja idag gick det över förväntan!!

Det började för ett par dagar sedan då jag fick ett märkligt mail. En kille jag träffat vid havet någon gång innan hör av sig och undrar om jag kan hjälpa till och meta upp och flytta gräskarpar på en golfbana! Han kunde själv inte så han hänvida golfklubben till mig. Jag och Freddy var där och rekade häromdagen och fick se vart vi skulle fiska och till vilka dammar karparna skulle flyttas.

Idag var dagen då det skulle ske!

Jag och Adam stod klara vid dammen med spöna riggade vid åttatiden i morse.


Brödbitar slängdes ut, och betena placerades bland dessa.


Snart nog börjar fisken äta och efter ett par missade mothugg så sitter plötslig en fisk på Adams spö!


Fisken rusar och stångar!!


Men håvas snart nog ganska odramatiskt!


Fiskeligans första gräskarp är ett faktum!

Fisken vägs till 3,47kg och 72cm, sedan är det snabb frakt till den nya dammen som var ganska igenväxt. Nyfikna golfare kom och frågade vad vi höll på med och tyckte det var bra.


Upp till dammen snabbt igen och på fisket.

Karparna gick fortfarande runt och mumsade på brödbitar och snart nog dök mitt flöte.

En ganska lugnt kamp och fisken simmar in i håven. -Men får fnatt och kastar sig upp från håven kränger sig ut i dammen och nu är det bättre fart på fisken som gör en rejäl rusning. 

Adam får veta att han lever men lyckas bättre med andra håvningen och ny art även för mig är ett faktum.


Både min och Adams var vår 91:a art i Sverige.

Min är snäppet större på 82cm och 5,35kg.

Även denna fisk simmar glatt i den nya dammen.


Vi kör en liten stund till men nu är karparna avskräckta och vill inte vara med och leka längre.

Istället åker vi söderut och har nu en betydligt tunnare fisk i kikaren - Tångsnälla!

Freddy snuvade mig på en häromdagen och även när jag och Simon var i Videbergs hamn sist så var där flera.

Det tar ungefär en minuts fiskande så sitter Adams första tångsnälla!!


En fin fisk med en rejäl flabb!


Det är ju helt otroligt att jag inte ska kunna ta en hinner jag tänka men så kikar det plötsligt fram massor av stora tångsnällor ur varje tångruska och det är bara att doppa ner framför den största.

Dubblén är ett faktum!!


Min är dessutom snäppet större än Adams så för andra gången under dagen slår jag Adams nyvunna ligarekord och vi är båda uppe i 92 arter!


Men Adam vill inte nöja sig här, vi fångar en hel del småfisk och tångsnällorna som ju knappt fångats på krok någonsin tidigare (fyra-fem personer i artfiske-Sverige) är på hugget som aldrig förr.

Adam fångar den största av fem!


En fin tångsnälla men inte den största vi har sett.


Även jag får en till i hygglig storlek.


Betet är som vanligt pungräka, detta fantastiska bete!


Grusvägarna tar ut sin rätt i form av damm och när vi skriver varsitt ord bredvid 50-klubben klistermärket blir det så här.


Vi tar oss ut till Ringhals udde, utanför förbudsområdet och kör lite spinnfiske som avslutning och avgörande på dagens arttävling som nu står 6-6 i arter.


Det fiskas intensivt och länge men det är trögt.


Jag fångar först en öring och sedan kontrar Adam med en fin tobiskung men vi slutar dagens arttävling vid oavgjort - som så många gånger förr.


Totalt fångas:

Adam
1 gräskarp 3,47kg 72cm NY ART Dubbelt ligarekord
3 tångsnällor 2,3g 18,6cm NY ART Dubbelt ligarekord
4,5g 22,3cm Dubbelt ligarekord
1 större kantnål
1 tångspigg
1 svart smörbult
1 rötsimpa
1 tobiskung

Hasse
1 gräskarp 5,25kg 82cm Dubbelt ligarekord
2 tångsnällor 3,3g 20,3cm Dubbelt ligarekord
1 större kantnål
1 stensnultra
1 skärsnultra
4 svarta smörbultar
1 havsöring

Poäng:
Adam 2040
Hasse 1019

Detta innebär att det blir rekordjämnt i toppen av tabellen med topptrion så här:

  • 1. Hasse 9686p
  • 2. Petter 9287p
  • 3. Adam 9237p

/Hasse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar