Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

onsdag 21 september 2016

En galning, ett geni och en halvfigur fiskar snultra!

Jag (Adam), Arvid och Andreas har varit iväg på äventyr. Målet för resan var den fruktade brunsnultran. Efter en liten bilfärd, oproblematisk sjösättning och lite gångtid med båt så var vi på plats.
Det nappade bra även om makrillarna stundtals var en plåga som sabbade ett flertal fina drifter. Vi fick totalt 11 arter. Jag och Arvid fick tämligen snabbt långa, en art som Andreas saknade i Sverige, men trägen som han är lyckades han till sist nöta upp en och senare ytterligare en. Vilket blev hans 79:e art i Sverige.

Brunsnultran hittade vi efter någon timmes fiske och totalt fick vi 5 stycken med topp på 200 gram. En av oss fick se sig besegrade av denna häftiga lilla fisk, jag låter bilderna tala sitt tydliga språk...
                                                    



Brunsnultran innebar min 93:e art i Sverige.
Andreas grämde sig inte särskilt mycket över den missade brunsnultran, för när vi gled av en grundtopp och ut på "finbotten" fick han plötsligt bottennapp. Det var i alla fall vad han trodde... Hans glidtackel med en krok, storlek 6, agnad med en liten räkbit (brunsnultretackel) satt stabilt fast, näsvis som man är frågade jag : " Hur i helvete kan du fastna när det är helt slät botten"
Hans svar var: "Inte vet jag, men du får backa lite med båten"
Jag kände mig osugen på att manövrera båten och avvaktade för att se om han skulle lyckas rycka loss tacklet. Han ryckte och slet , och ryckte och slet och ryckte och slet..... Plötsligt kläcker han ur sig att han nog har fisk på kroken. Jo tjena tänkte jag! Men tji fick jag! Andreas påbörjade sedan en tung kamp upp från djupet. Det spekulerades hejvilt om vad som kunde tänkas sitta i andra änden, men alla var nog lika förvånade när en riktigt stor rocka skymtas. Arvid håvar tjusigt och lyfter in ligans första svenskfångade knaggrocka. Andreas studsar och tjoar och brölar. Fisken är fredad vilket krävde en snabb återutsättning. Fisken vägde 5,5kg och var 93 cm, ett ordentligt kraftpaket.


Andreas: 886p
1 berggylta
1blågylta
10 torsk (1,0 0,5 0,5 0,5)
1 knaggrocka (5,5kg 93cm, Ny art DLR)
15 makrill (0,4 0,4)
8 glyskolja
2 långa (0,8 0,7)
1 gråsej

Arvid: 276p
6 blågylta (0,25)
5 torsk (0,5)
22 makrill (0,4 0,65)
1 långa
4 glyskolja
1 stensnultra
3 brunsnultra (0,2 0,1 0,15)

Adam: 287p
6 torsk
1 näbbgädda
2 stensnultra
1 blågylta
2 långa (0,6 1,0)
29 makrill (0,4 0,4 0,65)
13 glyskolja
2 brunsnultra (0,075kg 18 cm 0,1kg)

----E Adam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar