Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

lördag 6 augusti 2016

Staffan guidar gös och nissöga.

Torsdag till fredag tillbringade jag(Adam) hos Staffan, som bjudit in mig på lite gösfiske.
Under torsdagen lös rovfiskarna med sin frånvaro och det enda som kom upp ute på sjön var två norsar. När skymningen kom var det dags att bege sig in mot en spännande strandremsa för att fiska nissöga. Medan båten sakta glider in så lyser jag lite förstrött ner i vattnet och ser omgående en nissöga men det gick dessvärre inte att fiska på, den dock höjdes förhoppningarna markant - vi var nog på rätt plats...
På med vadare, fram med microspöna och på med 32:orna. Efter att jag ryktesväg hört att mask inte var det bästa agnet till just nissöga, så hade jag köpt med mig ett paket frysta mygglarver.
Staffan stövlar ner, supertaggad att ta den första. Mina sneda och krokiga fingrar lämpar sig ytterst dåligt till att agna små röda mygglarver på krokar i storlek 32, så jag var nog en-två minuter efter Staffan. Efter ett fåtal meter ut i vattnet säger Staffan: "Här är ligger en!" Sen blir han tyst en lång stund och under tiden beger jag mig ut för att leta upp en att fiska på jag med. Precis när jag får syn på en hör jag Staffan mumla: "Jag fångade en"
Fisken han fångade mätte 8,5 cm och var 2,7 gram tung. Fisken fick bekanta sig med Staffan akvarium.


Jag var nu rejält taggad och samtidigt nervös. Med all rätta skulle det visa sig. Jag fiskade på alla jag såg, vilket nog var ett 50-60 tal, men de ratade mitt bete. Antingen grävde de ner sig eller pös iväg. Efter gott och väl 1,5 timme dog min pannlampa och jag fick ta till min svagare dimbara reserv, då började det plötsligt hända grejer. Fick ganska omgående en att suga i sig betet för att sekunden senare spotta ut det igen, tack och lov sög den i sig mygglarverna en gång till och jag kunde hoppande och tjoande räkna in min 90:e art i Sverige. Även den fick simma i Staffans akvarium. Min fisk var större än Staffans då den vägde 3,7 gram och var 9,5 cm lång. Det vill säga dubbelt ligarekord till mig :)


 Staffan försökte sen att ta tillbaka sitt ligarekord, men misslyckades. Jag tog däremot en till som nästan nådde upp till ligarekord, 3,6 gram och 9 cm.
Nöjda begav vi oss hem för att ladda för fredagens gösfiske.

Fredagen tillbringades även den ute på Ivösjön. Staffan hittade ganska snabbt en hyfsad fisk som jag fick fiska på. Jag släppte i jiggen och följde den i realtidsfönstret på väg ner mot fisken som stod på en 10 meters djup. En meter drygt ifrån stannar jag och gör några lockryck, fisken stiger och ställer sig vid jiggen. Torsdagens gösfiske gör sig påmint, då vi hade många fiskar som steg upp och tittade på jiggen men sen ignorerade alla våra försöka att lura dem. Jag gör några tröstlösa små, små ryck med jiggen och smack så hugger det. Fisken kämpar riktigt bra och känns tung. När det glider upp ur djupet tror jag först att det är en gädda men Staffan förvissar mig om att det är en gös och definitivt personbästa för mig om jag får upp den. Staffan håvar skickligt och jag får mitt nya pb på gös 4,98 kg fördelat på 85 centimeter.

Resten av dagen händer inte mycket, jag pillar upp 7 norsar och Staffan drar 3 abborrar. Vi lyckas med att fly undan ett kraftigt regnoväder med Staffans RACERBÅT.


Jag får:
9 nors
1 gös (4,98 kg, 85cm)
2 nissöga (3,7gr, 9,5 cm) DLR
Poäng: 815

Staffan får:
1 nissöga (2,7gr 8,5cm) Ny art samt DLR
3 abborre
Poäng: 733

Detta gör att jag tar mig förbi både Patrik och Andreas, som för övrigt inte tagit nissöga:). Staffan klättrar upp från 13:e plats till 8:e. Staffan har för övrigt bunkrat upp med röda mygglarver för att ta tillbaka sitt ligarekord....

----E Adam 

1 kommentar: