Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

lördag 11 juni 2016

Rovfisk check!

Redan innan solen hade gått upp var jag nere vid havet med mina elritsor från igår.

Ett bottenmete och ett flötmete skickades ut och spänningen var olidlig!


Jag hade ganska snart ett hugg på bottenmetet men missade mothugget och betesfisken var borta.

Jag körde deadbait men tyckte att elritsan på flötmetet såg väldigt lockande ut!

Snart nog dök flötet för första gången!

Missat mothugg och det tog inte lång tid innan något var där igen.

Jag misstänkte snultror och vevade sakta in flötet.. Mycket riktigt ett gäng stensnultror och skärsnultror inspekterade nyfiket elritsan och nafsade på den.

Nehe, längre kast krävs.

Nu blev det lugnt en lång stund.

Jag plockade fram ett tredje spö och spinnfiskade lite.

Ett fint vak en bit bort skvallrade om en finare fisk.

Jag flyttade dit och hade ganska snart ett par nafs, men skymtade till sist en stor näbbgädda efter draget.

Nu dök plötsligt flötet igen och satte av i världens fart utåt från land!

Mothugget sitter samtidigt som en stor fisk kastar sig iväg i sidled över ytan!!!

Vad är detta??

Jag tycker inte att det känns så som jag tänker mig varken havsabborre eller bonito utan snarare som en öring, men vilken fräs!!

Fisken gör en 20 meters rusning och sedan en till. Den skakar och knycker och jag blir mer och mer övertygad om öring.

Först tycker jag nästan att det ser ut som en havsabborre men sedan skymtar jag fläckar och när fisken hoppar rakt upp i luften så ser jag klart min kombattant - en riktigt fin och tjock öring.

Håvningen går bra efter en hård kamp och glädjen är total!!


Fisken är fet och mäter 55 cm, vågen stannar på 1,65kg och är en av mina största havsöringar på västkusten! Denna blir mat, öring är min favoritfisk att äta!


Självutlösaren på kameran får jobba!


Några snygga bilder tas.




Jag känner mig lite medtagen av den tidiga morgonen, jag gick upp 04:30, den kyliga brisen och den härliga fighten. Det blir för mycket, jag får sätta mig ner en stund och njuta i solen i lä.

Fisken rensas och fileas innan jag packar ihop. Det får räcke med fiske för denna gången.

På vägen tillbaka till bilen går jag förbi förbudsområdet vid varmvattenutblåset från Ringhals kärnkraftverk och förstår varför ingen fått någon multe än.




Tusentals stora multar står i strömmen och myser av värmen från kärnkraftsreaktorn.

Väl hemma blir det en bild på filéerna innan jag saltar dem och lägger dem i kylen!


32 poäng till mig!

/Hasse

1 kommentar:

  1. Bättre att de sprider ut sig efter kusten. Fin öring förresten. /Tobias

    SvaraRadera