Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

tisdag 29 april 2014

Monster-piggvar och tunga!

På väg till jobbet imorse hörde art-Patrik av sig, han var artfiskesugen och i synnerhet tungan lockade.

Eftersom jag sett fyra tungor dagen innan i Varberg så bestämde vi oss för att fråga våra sambos om vi fick ta ett kvällspass.

Det blev grönt ljus på båda fronter och vi bestämde oss för att mötas på kvällen.

Först hade jag dock fiskeskola inbokat med Kungsbacka Sportfiskeklubbs ungdomar i Lerkil. Det kom ett bra gäng ungdomar idag och fisket var grymt, elva arter från land om jag räknade rätt. 

Filip på bilden har hat oflyt de senaste två gångerna vi varit ute och var mäkta glad då han landade fyra nya arter för egen del.


Svart smörbult var en av dagens första fångster.


Men målarten var skrubba för Filip som fick sin första plattfisk någonsin - en fisk som blev middag.

Jag fick fyra små stensnultror men hjälpte mest barnen med att sätta på räkor och knyta tackel.

Det blev en bra uppvärmning och spektakulära arter som bleka och randig sjökock kom upp.

Men när skolan var över för kvällen styrde jag kosan mot Varberg och ett pass efter tunga.

Patrik var framme några minuter före mig och kände direkt lukten av tunga på plats.

Det var helt vindstilla och därför gjorde det inget att min vattenkikare läckte.

Några sandmaskar plockades och ett par strandsnäckor krossades innan vi vadade ut.

Vi bestämde att första tungan var Patriks och att om vi såg en stor piggvar skulle jag få den.

Det var vansinnigt mycket fisk och kräftdjur i rörelse i vattnet och snart ropade Patrik.

-En stor piggvar!

Jag vadade snabbt bort till Patrik med jiggen i högsta hugg och han pekar på ett område i sanden där man tydligt ser att en piggvar grävt ner sig och två ögon sticker upp ur sanden. 

Det är svårt för oss att avgöra hur stor fisken är men den ser ut att ligga på ett eller kanske två kilo.

Jag börjar flirta med jiggen ovanför fisken utan att få någon reaktion.

En minut går, två minuter... Vi skojar om att den nog är rädd för jiggen och att vi skulle bli paffa om den högg.

Då plötsligt lyfter sig ett monster upp ur sanden och slukar jiggen!!

-AAAAARRRRGGGGHHHHH!!!

Skriker jag när jag gör ett förtvivlat mothugg som sitter och fisken bär iväg i en tiometers rusning!

-DEN ÄR JÄTTESTOR, DET ÄR EN MONSTERPIGGVAR!!

Skriker Patrik.

-Ta håven säger jag till Patrik som springer fram till mig och knäpper loss den lilla öringhåven som sitter i mina vadare.

Patrik jagar efter piggvaren som gjort ytterliggare en rusning och hinner ikapp fisken som han håvar med lätthet.

-JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!

ropar vi ut i kör.

Vi går snabbt in till land och förbereder vägning och mätning.


Fisken mäter 58cm vilket är en riktigt fin piggvar men den ser sjukt tjock ut och vi vågar inte gissa vad den väger...

I håven väger fisken 6 kilo....


Vi väger håven som visar 0,59kg

Piggvaren väger alltså 5,41kg och är en av de större som fångats de senaste åren i Sverige på sportfiske!

Total eufori utbryter i det två man starka artfiskelägret.


Vi släpper såklart ut den vackra monsterfisken igen då det är en viktig fisk i föryngringen av bestånden.


Det tar nog en halvtimme innan jag hämtar mig och jag är tvungen att prata med brorsan i telefon en stund innan jag kan börja fiska igen.

Nu skymmer det ordentligt och vi börjar lysa efter tungan.

Det går fem minuter sen ser jag kvällens första.

Det är ingen stor tunga men det är kvällens målart och, om Patrik skulle lyckas, ny art för honom.

Patrik kommer skyndandes när jag ropat "-Tunga!"

En välplacerad havsborsmask slukas med hull och hår av den lilla plattfisken och mothugget sitter, Patrik hinner ropa hej men sätter ropet i halsen när fisken lossnar och gräver ner sig halvt i sanden igen....

Patrik och jag tittar på varandra och jag manar på Patrik, "-Försök igen!"

Ännu en gång lägger Patrik havsborstmasken framför fisken.

Tungan vägrar.

Jag går och letar fler tungor medan Patrik tålmodigt försöker vänta ut fisken.

Jag hinner se ett par skrubbor och någon rödspotta innan Patrik stojar igen.

-Jag tror den tog masken igen!

Patrik väntar någon sekund och rycker till.

Fast fisk!

Fisken sprattlar som bara en tunga kan men Patrik lyfter säkert in den i sin vattenkikare och har landat sin 72:a art i Sverige!!


15cm tunga.


Patrik är mer än nöjd och kvällen kunde inte ha börjat bättre!

Vi är båda helnöjda men i en så fin kväll kan vi inte ge upp så tidigt utan vi strosar lojt omkring och spanar på ett 20-tal arter som simmar omkring i viken.

Patrik fiskar upp en rötsimpa till och vi ser både tungor och en piggvar till samt massa annan kul fisk men efter några timmars letande har vi samlat oss nog för att åter åka hem till våra snälla tjejer som låter oss uppfylla våra artfiskedrömmar!

För min piggvar och mina snultror får jag hela 888 poäng och tar ett stort kliv uppåt i tabellen och ligger nu  ett hundratal poäng före Berra då jag går upp på tredjeplats.

Jag är fortfarande upprymd och skakis av denna drömfångst men är glad och lycklig och kommer troligen att sova gott nu ;)

Tack Patrik för den oförglömliga turen och det heroiska agerandet vid håvningen när du agerade snabbt och följde efter den rusande pigggvaren i dina neoprenvadare.

/Hasse

8 kommentarer:

  1. Snyggt, grattis!!!/Tobias

    SvaraRadera
  2. Grattis med dryg kjempepiggvar og tunge :D

    SvaraRadera
  3. Stort tack! En riktigt häftig fiskeupplevelse!

    SvaraRadera
  4. Congrats Hasse, that's a huge turbot! Also for Art-Patrik for a new species.

    SvaraRadera