Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

fredag 13 april 2012

Piggvar!! :D och skamskäddor... :(

Igår var Adam och Andreas ute på nya äventyr i Halmstad, denna gången var det plattfiskfiske som stod på schemat och främst var siktet inställt på slätvar och piggvar! Andreas skriver:

Jag och Adam har varit ute igen.
Den här gången blev det ett långpass ute i tjuvahålan.
Vi började med att slänga ut varsitt bottenmete med räka och sill för att sedan försöka ta några öringar med fluga.
Men det tog inte lång tid innan vi fick napp på våra meten.
Första fisken jag fick upp var en fin liten skrubba.
Strax därefter tog Adam en sandskädda. Lite besviket slängde han i sitt mete igen. Han ville ha en pigg eller slätvar.
Men ack nej, dom var mina.
Efter ett ordentligt ryck så fick jag upp min första piggvar. 180gram, 22cm
Och inte långt därefter min första sandskädda och fler skulle det bli.
Långt om länge så kände Adam något annat på krogen.
En liten rötsimpa satt på kroken.
Det blev även några intressanta större hugg, dessvärre fick vi aldrig reda på vad det var då vi båda tappade det.
Sammanställningen blev:
Andy: 16 sandskäddor, 1 skrubba och 1 piggvar
Adam: 16: sandskäddor och 1 rötsimpa

Detta gav Andreas 44 poäng och Adam 37 poäng.

Med endast 20 poäng ner till Andreas och en Adam som bara drar ifrån mer och mer i ledningen så kände jag mig tvungen att köra ner mot Halmstad och försöka på min första piggvar!

Hade bara ett par timmar på mig att fiska då jag skulle hämta ut nya sommardäck hos kusin Lasse men det nappade direkt!


Det var dock ingen piggvar utan en sandskädda AKA skamskädda..

Sandskädda efter sandskädda landades trots att jag varierade fisket.

Men så satt det något bättre i andra änden av linan plötsligt!

En skubbskädda av fin storlek hade fattat tycke för min räka. 0,45kg vägde den.

Efter ca: 2,5 timmars fiske så kunde jag sammanfatta fisket med 45 sandskäddor och 5 skrubbskäddor.

Det var oavbrutet nappande och hade jag inte haft ett pressat tidsschema hade det förmodligen blivit mycket mer fisk men jag är nöjd trots utebliven piggvar. 118 poäng till mig ger dessutom lite andrum ner till Andy och häng på Adam.

/Hasse


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar