Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

lördag 28 april 2012

Drömtungan, mumintrollet och busbilen

Igår var det dags för fiske igen!

Jag körde direkt efter jobbet för att hämta upp Petter i Mellbystrand. Väl framme så hade jag en liten stund på mig att luncha och gick till den lokala fiskbilen för att käka räkmacka.

Ja jävlar!!! Hade jag hunnit börja äta hade jag satt räkmackan i halsen. Framför mig i fiskdisken ligger den brutalaste tungan jag någonsin sett!!!

 

Jag frågar tjejen i kassan vad den väger och hon väger den till 840g.

När jag förklarar för henne att den lätt skulle varit svenskt rekord om den fångats på spö så skrattar hon och säger: -Då skulle du sett den vi hade igår, den vägde klart över ett kilo!

Tydligen fiskad utanför Göteborg.. De finns där ute någonstans...

Petter kommer också och tittar lite på monsterfisken innan fiskesuget tar över och vi styr kosan mot Tjuvahålan.


Väl framme så är det strålande väder och ganska så mild pålandsvind.

Jag förkunnar för Petter att det självfallet är tävling oss emellan under dagen och vi enas om att den som får störst fisk under dagen vinner, den som förlorar är en nybörjare med mumintrollet spö och rosa inkapslad haspelrulle.

Fisket börjar!

Redan på våra första kast hugger det direkt och vi kan landa varsin skrubba.


Fisket har varit riktigt grymt på sistone och jag berätter för Petter att det är troligt med träningsvärk i armarna imorgon.

Fisk på fisk dras upp men så får jag ett meddelande på telefonen. Andy vill bli hämtad i Andersberg och ta upp jakten. Adam kunde inte följa med idag och Andy såg sin chans att ta över andraplatsen.

Jag lämnar Petter åt sitt öde för att hämta Andy och då har vi redan tagit ett 20 tal fiskar var mest sandskädda.

Efter en halvtimme är vi tillbaka mer taggade än någonsin.

Petter har fortsatt bända fisk i samma tempo och är nu uppe i ett femtiotal. Topp på skrubbskädda 460g.


Andy började med två spö men fick snart ge upp, det nappade för mycket.


Andys anteckningsblock efter fem sandskäddor.


Första lite udda fångsten för dagen stod jag för med en hygglig rötsimpa på 180g.

Andy som aldrig tagit rötsimpa blev än mer taggad!

Plötsligt hör vi:

-TJÖÖÖ!!

-Va faaaen?

Niklas och Marcus - mina gamla elever tillika Petters gamla klasskompisar kommer gående!


En glad överraskning då det var ett tag sedan vi träffade dem. Med sig har de grymma Gulp-havsborstmaskar som Niklas fixat via jobbet i fiskebutiken.

Hård konkurrens idag mellan betena, färsk sill som jag körde med och fick mer eller mindre all fisk på idag var riktigt effektivt, men räka, gulp, fryst sill och legendarisk Dykens väg mask användes också.

Plötsligt fick jag ett rejält hugg på en sillbit!!

Upp kommer en större fisk och vi ser omedelbart att det inte är någon plattfisk.

-En torsk en torsk, en felkokad torsk! skriker jag.

-En öring, en öring! skriker de andra i kör. 

Ibland kan även den bäste ha fel...


En vackert mönstrad öring i fin kondition kan snart håvas av Marcus.

0,9kg och 48cm gör Petter svettig..

På tal om Havsöring kom Andreas med ett av dagens bästa citat när han förklarade:

-Adam det fusk äcklet kör ju med två flugor efter bombardan!

Ett annat roligt citat från dagen kom helt oväntat från Marcus.

-Jag gillar det här fisket, man känner sig som en pollack!

Men det uttalandet förstod ingen..



Petter kontrar dock snart med en fin skrubba på 560g.

Framåt skymningen blir Niklas och Marcus tvugna att åka hem igen efter att ha pressat ett gäng plattfiskar.

Andreas börjar fiska närmre land bland stenarna för att kanske kunna fånga sin första rötsimpa men det blev något helt annat som nappade först.

Andy första torsk!


Andy trodde knappt det var sant då han längtat efter sin första torsk så länge han fiskat.

Det skulle ändå snart toppas med en liten taggig varelse! Andreas första rötsimpa någonsin!


Två nya arter för Andreas idag alltså!

Petter som bara fått plattfisk undrade nu varför han inte kunde få någon rolig bifångst.

Svar på tal direkt!



Petter drar en riktigt vacker rötsimpa med otroligt fin teckning.

Fångsten idag förändrar läget i ligan lite grann.

Petter som ju inte är med på ligan utan bara hangaround fiskade bäst idag med runt 100 plattfiskar varav ungefär 30-40 skrubbor med topp på 560gram. Men det förändrar inte det faktum att Petter är en nybörjare med mumintrolletspö och rosa inkapslad haspel..

Jag fick ihop 75 sandskäddor, 11 skrubbskäddor, 2 rötsimpor med topp på 180g och 1 havsöring på 0,9kg 48cm. Detta gav hela 215 poäng till mig och lite andrum i toppen.

Andreas fick ihop 29 sandskäddor, 3 skrubbskäddor, 1 torsk 0,5kg och 2 rötsimpor på ca: 100gram stycket. Andreas får ihop 98 poäng och tar honom upp på 787 poäng ynka 2 poäng efter Adam.

På tal om Adam skickade han den här bilden för att fresta...


Jag var dock glad att jag var nykter. Blev stoppad av polisens piketbuss när jag skjutsade Andreas och Petter hem.

Polisens kommentarer var också rätt kul:

-Det var helvette massa fiskeprylar!

-Du får tvätta bilen - den ser ut som en busbil!

Jag blev alltså stoppad på grund av förargelseväckande utseende.

/Hasse

2 kommentarer:

  1. Tackar, ja det var roliga poliser, dock ej första gången jag blivit fångad för att jag ser suspekt ut... En gång fångade de mig då jag sprang efter en buss. De trodda att jag rånat en affär... En gång körde jag Adams gamla blå passat med takbox, den såg riktigt kriminell ut :)

    SvaraRadera